أحمد شفيق يقر بصحة تسجيل هاجم فيه السيسي.. ويعلن دعمه له للرئاسة

الشرق الأوسط
نُشر يوم الخميس, 13 مارس/آذار 2014; 12:50 (GMT +0400). آخر تحديث الأحد, 06 ابريل/نيسان 2014; 04:06 (GMT +0400).

القاهرة، مصر (CNN)  -- أصدر رئيس الوزراء المصري الأسبق والمرشح الرئاسي السابق، أحمد شفيق، بيانا علق فيه على التسريب الصوتي الأخير الذي هاجم فيه المشير عبدالفتاح السيسي وشكك في نزاهة الانتخابات الرئاسية بحال ترشحه، قائلا إنه كان يتوقع الكثير من "التصرفات اللاأخلاقية" معلنا وقوفه إلى جانب ترشيح السيسي للرئاسة.

وقال شفيق، في بيان أصدره بساعة متأخرة من ليل الأربعاء بعد انتشار التسريبات: "طالعتنا إحدى الشبكات الاخواني بإذاعة تسجيلات لما أسمته تسريبا لحديث خاص بالفريق أحمد شفيق.. تطرقت في حديثي الى عدة نقاط، أهمها أولا: ما كان خلال المراحل الأولى لطرح فكرة ترشيح السيد المشير عبدالتفاح السيسي رئيسا للجمهورية ، حينما تم الاعلان عن دعم القوات المسلحة لهذا الترشيح، بل أن بعض كبار قادتها أظهرتهم وسائل الاعلام مجتمعين لإعلان المبايعة والتأييد للقائد العام للقوات المسلحة، الأمر الذي لا يمكن تخيله، أو تقبله."

وأضاف شفيق أن القوات المسلحة "تداركت هذا الموقف سريعا" مكررا التأكيد على "ثقته بأن تضمن القوات المسلحة عملية ديموقراطية وانتخابية شفافة." أما النقطة الثانية في الحديث، والمتعلقة بإشارته إلى احتمالات التدخل في العملية الانتخابية لصالح أحد المرشحين مع الحملات الدعائية المكثفة التي تجري لصالحه، معربا عن أمله بمعالجة هذه الظاهرة.

وختم شفيق بيانه بالقول: "ومع بعض الظواهر السلبية التي ذكرتها - و التي تم علاج بعضها و نأمل في استكمال علاج باقيها - فقد أعلنت دعمي الكامل لأقوى المرشحين و أقربهم للفوز بمنصب الرئاسة وهو السيد المشير عبدالفتاح السيسي، اقتناعا بضرورة توحيد الجهود و تجنب بعثرة أصوات الناخبين فيما لا جدوى منه و لا فائدة."

وكانت جماعة الإخوان المسلمين قد نشرت مساء الأربعاء ما قالت إنه تسجيل مسرب لشبكة "رصد الإخبارية" قال فيه المرشح السابق لرئاسة مصر، أحمد شفيق إن وزير الدفاع، المشير عبدالفتاح السيسي وقيادات الجيش "جهلاء ومعدومو الخبرة."

ونقل التقرير المنشور على موقع شبكة رصد، على لسان شفيق قوله في التسجيل المسرب: "آه ياني أحسن .. وأما الساحة تفضى ليه .. إيه أحس.. مش أحسن يعني منظر سيء آه منظر ليس له سابقة يعني جهل غريب جدا. هوه نفسه وقف قبليها في مؤتمر كده قال أنا مش حترشح غير لو الشعب رشحني والجيش رشحني."

وتابع شفيق بحسب التسجيل: "برضه كلام غريب جدا يعني كلام صادر منه هو من الأول غلط.. يعني فيه حاجة اسمها الجيش.. يعني ما ..يعني جهل غريب بالأمر شويه.. الجيش يرشحني وبعدين يطلع الجيش يرشحه ويعملوا اجتماع يطلع في الصور عشان يرشحوه قلة خبرة غريبة جدا الحقيقية."

وأضاف: "مصيبة كمان قال المجلس العسكري ده شيء يعني مش عارف يعني... أنا بنفسي طلعت نفسي من الدايرة دي لأنها  حتبقى مهزلة شوية."

وقال المرشح الرئاسي السابق في التسجيل المنسوب له: "لأ طبعا انسحابهم هوه مش كلهم على كل حال. طبعا انسحابهم مرهون بترشيح السيسي.. أنا قلت إيه لو نزل انتخابات مش حانزل. مش مجرد ترشيحه.. يعني أول ما يترشح.. أنا حاعمل الورق بتاعي وحيبقى مرهون.. إذا هوه حينزل.. لأني أعلم إنه هوه حيوضبوله كل الصناديق.. حيوضبوله الدنيا.. عملية عملية حتبقى هزلية.. وهيه من الأول خالص من الأول ما الجيش أعلن ترشحيه مكنش يعني.. أنا أعتقد إنه يمكن لو جاله ضغط يعني يخلي.. يعني يلفت نظر العالم لـ.. إنه هو الواحد ما يترشحش مش محبه فيه.. لأ لأنه الميكانيزم مش حيمشي سليم."

وأشار إلى "إيه أواجه إيه.. اللي هيه لو معركة حواجه ..إيه العبط اللي بيقولوا ده.. إيه الناس السطحية دي.. حاجة الدولة حتشتغل لحسابه.. الدولة حتشتغل لحسابه. إيه المواجهة؟ المواجهة إنه أنا الشطارة إنه أخش وأجيب 10 في المائة وأطلع؟ الشطارة أخش وأجيب 8 في المائة وأطلع؟ إيه الشطارة في كده بقى؟ إذا كنت أنا عارف إيه اللي حيطلع.. إذا كانت مواجهتي ححتعمل نتيجة ماشي لكن العملية ملعوب فيها ملعوب فيها كلها يبقى إيه بقى!.. لا يعني طبعا. إيه الرجولة اللي فيها يعني؟ هيه دي "فير فايت"؟ هل هيه يعني معركة شريفة؟" 

وتابع: "أما بكري.. مصطفى بكرى يقول كده..حنشيل بكرسيه ونحطه على الكرسي.. قالك كده اللي حيغلب حيغلب وأدي احنا ناخد نستفيد حاجه جمبه كده مش ... وتهاني الجبالي مثال للتكسب.. وهكذا.. وهكذا ... مسخرة.. الأيام الجاية فيها لسها كتير.. وأدي المستويات بتاع الوزرة والوزارة اللي بيديروا مصر." المرشح الرئاسي المصري السابق، أحمد شفيق

تغطية ذات صلة

ترحب شبكة CNN بالنقاش الحيوي والمفيد، وكي لا نضطر في موقع CNN بالعربية إلى مراجعة التعليقات قبل نشرها. ننصحك بمراجعة إرشادات الاستخدام للتعرف إليها جيداً. وللعلم فان جميع مشاركاتك يمكن استخدامها، مع اسمك وصورتك، استنادا إلى سياسة الخصوصية بما يتوافق مع شروط استخدام الموقع.

الآراء الواردة أدناه لا تعبر عن رأي موقع CNN بالعربية، بل تعكس وجهات نظر أصحابها فقط.

{"author":"","friendly_name":"أحمد شفيق يقر بصحة تسجيل هاجم فيه السيسي.. ويعلن دعمه له للرئاسة","full_gallery":"FALSE","publish_date":"2014/03/13","rs_flag":"prod","section":["middle_east",""],"template_type":"adbp:content",}