البرادعي يغني على تويتر "امتى نفوق؟" ويرفض "الحرث بالبحر

البرادعي يغني على تويتر "امتى نفوق؟" ويرفض "الحرث بالبحر

الشرق الأوسط
آخر تحديث الخميس, 23 يناير/كانون الثاني 2014; 09:22 (GMT +0400).

القاهرة، مصر (CNN) -- انضم محمد البرادعي، نائب الرئيس المصري السابق للشؤون الخارجية، بمشاركة أغنية للفنان حمزة نمرة، تحت اسم "وأقولك إيه؟" والتي يعبر فيها عن حبه لمصر واعتزازه بثورة 25 يناير، ويدعو للمصالحة، واختار التغريد على حسابه بموقع تويتر متسائلا "امتى نفوق!"

 

وعمد البرادعي، الموجود خارج مصر منذ استقالته الصيف الماضي على خليفة أحداث ميدان رابعة العدوية وبدء حملات قضائية وإعلامية ضده إلى عرض رابط الأغنية مضيفا: "ما حدش فينا مش خسران ولا مجروح.. وإمتي نفوق؟!".

 

وحدد البرادعي رؤيته للمرحلة المقبلة قائلا: "نبذ العنف؛ العدالة الانتقالية (الحقيقة، المحاسبة، المصالحة)؛ التوافق الوطني على قيم إنسانية مشتركة وديمقراطية حقة. غير ذلك حرث في البحر -- محمد البرادعي."

 

ويقول نمرة في أغنيته: "ومن امتي ما بينا خلاف انا وانت ولما تشوفني او اشوفك نبص بعيد.. ومش معقول هيبقي كل واحد مننا في سكه غريب الحال ودا احساس علينا جديد.. واقولك ايه؟ طريق الكره أخرته إيه؟ وهي قلوبنا ماتت ليه لفين هنروح ما بينا شيطان."

 

ويضيف المغني: "أملنا يا وطن خلصان محدش فينا مش خسران ولا مجروح. بيألمني شعور إنك قدرت في لحظة تظلمني تنام مرتاح. وأنا منك دموعي. تزيد باي أساس تقابل بسمتي برصاص وليه بإيدك تخلي بكل عيله شهيد. محدش فينا مش خسران ولا مجروح . صحاب وجيران معاك على الحلوة والمرة بقالنا سنين. وزيك على الوطن قلبي أكيد محروق وإيه بعدين مودينا طريقنا لفين. يا خوفي علينا من بكره وامتي نفوق."

ترحب شبكة CNN بالنقاش الحيوي والمفيد، وكي لا نضطر في موقع CNN بالعربية إلى مراجعة التعليقات قبل نشرها. ننصحك بمراجعة إرشادات الاستخدام للتعرف إليها جيداً. وللعلم فان جميع مشاركاتك يمكن استخدامها، مع اسمك وصورتك، استنادا إلى سياسة الخصوصية بما يتوافق مع شروط استخدام الموقع.

الآراء الواردة أدناه لا تعبر عن رأي موقع CNN بالعربية، بل تعكس وجهات نظر أصحابها فقط.

{"author":"","branding_ad":"MiddleEast_Branding","friendly_name":"البرادعي يغني على تويتر امتى نفوق؟ ويرفض الحرث بالبحر","full_gallery":"FALSE","publish_date":"2014/01/23","rs_flag":"prod","section":["middle_east",""],"template_type":"adbp:content",}