"الملكة المصرية".. سارة عصام أول محترفة عربية بكرة القدم ببريطانيا

رياضة
نشر
دقيقتين قراءة
شاهد مقاطع فيديو ذات صلة
اللاعبة المصرية سارة عصام

دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)—القى الاتحاد الدولي لكرة القدم "فيفا"، الخميس، الضوء على اللاعبة المصرية المحترفة في بريطانيا، سارة عصام والتي برز اسمها في عالم كرة القدم خلال السنتين الأخيرتين.

"الملكة المصرية".. سارة عصام أول محترفة بكرة القدم ببريطانيا
سارة عصام، المحترفة في بريطانيا Credit: fifa

وفي مقابلة مطولة عن سارة عصام ألقى الاتحاد الدولي الضوء على إنجازاتها بتغريدة قال فيها: "أول محترفة مصرية في إنجلترا..  أفضل رياضية عربية 2018 من @londonarabia .. أفضل هدافة لستوك 2019 .. اللاعبة- المهندسة.. قريباً.. حكاية ’الملكة المصرية‘ سارة عصام من وادي دجلة إلى ستوك سيتي".

تقرير الاتحاد، استشهد بمقابلة نشرتها سارة عصام على صفحتها بفيسبوك في فبراير/ شباط الماضي، وقالت فيه: "أانا سارة عصام عندي 20 سنة أول محترفة عربية تحترف في الدوري الإنجليزي بلعب في ستوك سيتي وحصلت على الحذاء الذهبي 2019.."

"الملكة المصرية".. سارة عصام أول محترفة بكرة القدم ببريطانيا
"الملكة المصرية" سارة عصام خارج الملعب Credit: FIFA

وتابعت قائلة: "كنت بلعب كرة دائما وأنا في مصر وبلعب وأنا في المدرسة وأنا صغيرة حطيت التحدي في دماغي إني ليه لأ ألعب برة فأنا رحت أكاديمية وسمعت أن في بنات بتتمرن معاي بنفس الاكاديمية اختاروهم من فرقة وادي دجلة للناشئين وفعلا صعت للناشئين.."

"الملكة المصرية".. سارة عصام أول محترفة بكرة القدم ببريطانيا
سارة عصام خلال جلسة تصوير Credit: FIFA

وأضافت: "طبعا أهلي ما ادوش اهتمام كبير للموضوع هو ايه الي بتقوله ده، ركزي في دراستك كرة ايه؟ ومكنش سهل أن أهلي يقتنعوا إني ألعب كرة بس انا أخذت هذا كتحدي واحاول أفهم أنا ليه بحب الكرة وليه عايزة أكمل فيها ولما سمعوا صوتي وعرفوا أنني جادة عندي أحلام وطموحات وإصرار حاولوا يفهموني ويقفوا جنبي.."

نشر