وائل غنيم يرد على المقاول محمد علي ودعوة المصريين للنزول إلى الشارع الجمعة.. وفنانون يؤيدون السيسي بمقاطع فيديو

الشرق الأوسط
نشر
3 دقائق قراءة
شاهد مقاطع فيديو ذات صلة
وائل غنيم يرد على المقاول محمد علي ودعوة المصريين النزول للشارع الجمعة.. وفنانون يؤيدون السيسي بمقاطع فيديو  

دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)—وجه الناشط المصري، وائل غنيم، الذي لمع اسمه خلال ثورة 25 يناير، رسالة إلى المقاول محمد علي الذي أثار ضجة واسعة بعد توجيهه لاتهامات فساد في المشاريع التي يتولاها الجيش في مصر وصلت إلى الرئيس المصري، عبدالفتاح السيسي، على حد تعبيره.

وقال غنيم في رسالة وجهها بمقطع فيديو نشره على صفحته الرسمية بفيسبوك: "انا الحقيقة تفرجت على شوي حاجات عملها محمد علي وشايف انو عيب، ليه؟.. محمد رابك السيسي لأنه ماسك حاجات على السيسي، والسيسي ميعرفش يعمل معاه حاجة.."

وتابع قائلا: "أنا مش ماسك حاجة على محمد علي فكرة، محمد مبدئيا خليني أقول محمد رجل شجاع وأنا مقدر موقفه الشجاع أن وقف وفرد سدره كدة، لكن لحد ما يبدأ يقول للناس إنزل الشارع يوم الجمعة، لا كدا انا بوقفوا بقى.."

وأضاف: "بص يا محمد يا رجوله بين قوسين، لأن الرجولة مواقف مش كلام يا محمد، أان في 23 يناير 2011 خدت الطيارة ونزلت على مصر، ليه؟ عشان انا كنت عامل دعوة يوم 25 يناير 2011 لنزول الشارع.. تاني أوضح، أنا كنت عارف أن ممكن يتقبض عليا وأنا ممكن اقتل وممكن يحصل لي حاجة بس عملت دعوة للنزول إلى الشارع ومكانش ينفع أنا منزلش للشارع، ليه؟ لأن القائد يا باشا في الصف الأولاني في المعركة وأي واحد أي قائد يقعد في الصف الأخراني في المعركة بقى مش قائد.."

وأردف غنيم قائلا: "خصوصا إذا كان القائد في الصف الأخراني في الشاليه إلي وراه صورة البحر فهو بكلمكم من ورا البحر وهو قاعد في الشاليه وبقلك انزل يله عشان اتفرج عليهم وهم بيتأدبوا يلا عشان لما كنت بسرق معاهم ضربوني على إيدي وقالولي يلا يله من هنا متسرقش.. وانتو يا ناس الي بقلوكو انزلوا الشارع وهو مش معاكو ده بستغلوكو وبيلعب بيكو.."

ويشار إلى أن وسائل إعلام تداولت عددا من مقاطع الفيديو التي تظهر فنانين وشخصيات مصرية تعبر عن تأييدها للرئيس المصري، عبدالفتاح السيسي وضد دعوات التخريب ومن وصفوهم بـ"الخونة"، وفيما يلي نستعرض لكم عددا منها:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

نشر